Oppiminen on muutosta, jota ego vastustaa.

Opettaja Kangas tässä päivää!

Olen pedagogisesti pätevä teatterin ja kirjoittamisen opettaja. Aloitin opetushommat v. 1999 ja olen siinä hommassa päräyttävän hyvä! Olen opettanut kaikkia ikäryhmiä, ammattilaisia ja harrastajia, muutaman tunnin sessioista neljän vuoden prosesseihin. Pisin pätkäni tapahtui eräässä turkulaisessa taidelukiossa v. 2007–2019 – artsuu ja lovee! Viimeisin pedagoginen kokovartaloheittäytyminen on ollut Turun ensimmäisen kuolindoulakurssin kouluttajana toimiminen. 

Teatteri

Olen opettanut teatteria laaja-alaisesti, näyttelijäntyön ja impron perusteista 1900-luvun teatterihistorian kautta dramaturgiaan, ohjaamiseen ja performanssiin – ja niin edelleen. Erityisen paljon kokemusta minulla on turkulaisen ilmaisun erityislukion teatteriopetuksen suunnittelu-, kehittämis- ja tietysti itse opetustyöstä. Olen opettanut teatteria sekä teatteripedagogiikkaa myös korkeakoulutasolla. 

Teoriani

Olen vuosien varrella kehittänyt oman teoriakäsitykseni (minkä tahansa) taiteen tekemisestä. Sen ytimessäon todellisuuden monikerroksinen havainnointi. Teoriani on  simppeli prosessin sanallistamisen malli, joka kokemukseni mukaan auttaa sekä opiskelijoita että ammattilaisia  ymmärtämään työsken-telyään uudella tavalla. Testaan ja syvennän tätä teoriaani koko ajan.

Kirjoittaminen

Kirjoittamisen alueella opetan erityisen mielelläni dramaturgiaa, tarina- ja muita rakenteita ja dialogin kirjoittamista. Proosaa, lyriikkaakin – sekä kuoleman kohtaamista runoa kirjoittaen.

Annan tekstipalautetta – lisätietoja tulossa keväällä 2025!

Taiteilijaksi kasvaminen on havainnoitsijaksi kasvamista.

Miten opetan?

Teoriapöhinästä kiihoittuville voin kertoa, että pedagogiikkani nousee holistisesta ihmiskäsityksestä ja ihmisen situationaalisuudesta sekä perustuu sosiaalisen konstruktivismin, opiskelijakeskeisen ja integroivan oppimisen teorioihin. Itse pidän kuitenkin enemmän teatterimaailman sanasta ”devising”: yhteistoiminnallisuus.

Aito oppiminen on pelottavaa: kyse on henkilökohtaisesta muutoksesta, jota ego vastustaa. Siksi ensin luodaan turvallinen, luottamuksellinen ja avoin ilmapiiri. Kannustan opiskelijoitani aktiiviseen otteeseen oman oppimisprosessin suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa. Korostan ylipäätään luovan ja reflektoivan näkökulman rakentamista omaan tekemiseen, oli kyseessä sitten teatteri tai kirjoittaminen – tai elämä.

En ole vain myötäkarvaan silittelevä "gentle learning buddy" vaan pedagogisesti pätevä opettaja: tuen ja joskus varmasti myös turhautan. Kiritän oman ajattelun ajatteluun. Vuosien aikana saamieni palautteiden perusteella olen innostava, kannustava ja analyyttinen opettaja.

Lyhyt havaintokoulu (ajalta jolloin olin vielä instakreemissä)

Teatterissa en koskaan väsy yksinkertaiseen harjoitukseen, jossa kävellään tilassa.

Jotkut saattavat pitää sitä tylsänä, mutta minulle se on metaforinen harjoitus: kuinka olla todella läsnä, reagoida jatkuvasti muuttuvaan maailmaan, ja kuinka suostua luopumaan egosta eli tarvittaessa vaihtaa suuntaa, kääntyä kulkemaan kohti tuntematonta, tyhjää tilaa.